Khamis, 19 Februari 2009

sAtu Cerita....!!!!


1.Suatu hari seekor tikus sedang mengintip dari dalam rekahan dinding dapur sebuah rumah,melihat seorang petani dan isterinya membuka sebuah bungkusan.Ada makanan agaknya; fikirnya di dalam hati.Alangkah tekejutnya dia kerana bungkusan itu berisi perangkap tikus.

2.Sang tikus terus berlari ke ladang smbil menjerit memberi peringatan; "Awas ada! perangkap tikus di dalam rumah.Awaslah!Ada perangkap tikus di dalam rumah!"

Sang ayam mendengar dengan tenang dn terus berkokok. Sambil terus mencakar tanah,dia mengangkat kepalanya dan berkata"Maafkan aku, Sang Tikus. Aku tahu ini memang masalah besar buat kamu. Tapi pada aku secara peribadinya tak ada masalahnya. Jadi jangan buat aku pening kepala."

3.Tikus pun pergi kepada Sang Kambing, katanya "ada perangkap tikus di dalam rumah!Sebuah perangkap tikus di rumah!""Wah!Aku bersedih dengan khabar ini," Si Kambing menghibur dengan simpati. "Tetapi tak ada sesuatupun yang boleh kulakukan kecuala berdoa.Yakinlah, kamu sentiasa ada dalam doaku."

4.Tikus kemudiannya menuju Si lembu."Ha? Sebah perangkap tikus? Jadi, saya dalam bahaya besarlah ye?" kata lembu itu sambil ketawa.

Jadi tikus itupun pulanglah ke rumah dengan kepala tertunduk dan begitu bersedih, kesal dengan sikap kawan-kawannya yang membiarkannya menghadapi perangkap tikus itu sendiri.

5.Malam itu kedengaran suara bergema di seluruh rumah, seperti bunyi perangkap tikus yang berjaya menangkap mangsanya. isteri petani berlari pergi melihat apa yang terperangkap. Di kegelapan itu, dia tak perasan bahawa yang tertangkap itu seekor ular berbisa. Ular itu sempat mematuk tangannya.

6.Petani itu bergegas membawanya ke hospital.Dia ke balai ke rumah dalam keadaan demam. Sudah menjadi kebiasaan, orang akan memberikan pesakit demam panas minum sup ayam segar, jadi petani itu pun mengambil goloknya dan pergilah dia ke belakang rumahnya untuk mencari bahan untuk supnya itu.

7.Sakit isterinya berlanjutan sehingga para kenalan dan jiran tetangga datang menjenguk, setiap detik ada saja tetamu. Petani itupun menyembelih kambingnya untuk memberi makan kepada para pengunjung itu.

8.Namun,isteri petani itu tak juga sembuh. Akhirnya, dia meniggal dunia, jadi semakin ramailah orang yang datang untuk pengebumiannya. Si petani terpaksa menyembelih lembunya untuk mengadakan jamuan bagi orang yang datang.

9.Oleh itu, pentingnya kita menyedari tentang masalah yang berlaku walaupun kepada kawan kita dan perlunya kita ilmu untuk menghadapi dan menyelesaikan masalah tadi.Jangan kita mengambil sikap acuh tak acuh terhadap masalah orang lain, sedangkan bilamana kita tahu tentangnya tentu ada yang ALLAH ingin beritahu pada kita.

Cerita yang perlu kita ambil perhatianyang berkaitan terhadap insan-insan di Palestin...
TAKBIR..! ALLAHUAKBAR....!!!

1 ulasan:

  1. Salam.betul2. :)
    setiap manusia saling bergantung pada manusia yang lain.Malah setiap yang hidup bergantung pada yang lain untuk teruskan kehidupan.

    BalasPadam